Szwedzki stół

Koldtbord, czyli szwedzki stół lub zimny bufet, to forma serwowania jedzenia popularna w całej Skandynawii. Przygotowywaniem samoobsługowego Koldtbord zajmują się przede wszystkim restauracje i hotele, ale w norweskich domach również możemy spotkać się z tą tradycją, szczególnie w okresie Bożego Narodzenia.

Zestaw dań zależy od pory roku, ale zawsze są: ryby (śledzie marynowane i wędzone, sałatki śledziowe, łosoś, pstrąg, halibut), owoce morza, mięso (wędliny, pasztety, parówki na gorąco, pulpeciki), dania z jaj, sery, warzywa i sałatki, owoce oraz pieczywo i desery. Do picia, oprócz innych napojów, podaje się tradycyjną kminkówkę (akevitt), piwo oraz wino.

Jedną z głównych potraw, szczególnie latem i wczesną jesienią, jest spekemat, czyli tradycyjne peklowane mięso. Spekemat jada się zwykle z jajecznicą na zimno oraz z kruchym, cienkim jak tektura, jęczmienno-pszennym lub jęczmienno-żytnim pieczywem chrupkim, zwanym flatbrød.

Rømmegrøt to inna specjalność, którą możemy znaleźć wśród dań Koldtbord. Jest to sycące danie zrobione z gęstej, kwaśnej śmietany, mąki i mleka, podawane z masłem, cukrem i cynamonem.

Pamiętaj, że przy Koldtbord nie należy się śpieszyć. Chodzi o to, by cieszyć się długim posiłkiem i wielokrotnie powraca do bufetu po dokładki. Zaczynamy od dań rybnych. Innego talerza używamy do mięsa, sałatek i dań z jaj, a innego do sera i owoców oraz do deserów.

szwedzki_450.jpeg
O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License